I tilfeller der sak-arkivsystemet er ute av drift i en kort periode skal journalføring utsettes til driften kommer i gang igjen. Det vil i slike tilfeller ikke bli fordelt post før systemet er igang igjen. Dersom sak-arkivsystemet er ute av drift over en lengre periode (mer enn 2 dager), skal arkivet sette i verk nødprosedyre som beskrevet nedenfor. Føring av midlertidig journalArkivet fører en midlertidig papirjournal over inn- og utgående dokumenter, som inneholder opplysninger i henhold til arkivloven § 2-7. Skjema for midlertidig journalføring finnes i arkivplanen og i perm i Dokumentsenteret. Behandling av innkomne og interne dokumenterArkivet registrerer innkomne dokumenter, både eksterne og interne, i den midlertidige papirjournalen. Deretter tas det kopi av originaldokumentet. Originalen oppbevares hos arkivet inntil nødprosedyren er avsluttet og dokumentet kan skannes og registreres i Ephorte. Kopiene påføres påskriften "Ikke skannet og reg”. Kopiene fordeles deretter til leder/saksbehandler. Når systemet igjen er tilgjengelig, registreres originaldokumentene samt adm.enhet og saksbehandler i Ephorte på grunnlag av den midlertidige journalen. Dokumentene skannes og fordeles til leder/saksbehandler. Saksbehandler kasserer kopiene. Er det påført merknader, legges disse inn i Ephorte under merknader til journalposten. Behandling av utgående dokumenter Saksbehandler produserer dokumentene i det ordinære tekstbehandlingssystemet eller annet hensiktsmessig system. Arkivkopi av det utgående dokumentet sendes til arkivet via e-post, eller på papir. Arkivet journalfører de utgående dokumentene i den midlertidige journalen. Når systemet igjen er tilgjengelig, registrerer arkivet utgående dokumenter i Ephorte på grunnlag tilsendt epost eller papirkopi og registreringene i den midlertidige papirjournalen. Dokumentene knyttes til elektronisk arkiv ved å arkivere de elektroniske filene eventuelt skannes. (jf. Forskrift om offentlege arkiv kap. IX § 3-3 nr. 9) |